Dvousemestrální metodický kurz k výuce češtiny jako cizího jazyka

Ústav jazykové a odborné přípravy

Délka studia

180 hodin

Typ programu

programy s mikrocertifikátem

Forma účasti

kombinovaná

Jazyk

čeština

Poplatek

23000 Kč

Uzávěrka přihlášek

9. 9. 2025

Anotace

Základním cílem Dvousemestrálního metodického kurzu k výuce češtiny jako cizího jazyka je představit specifika výuky češtiny jako cizího jazyka. Kurz je zaměřen na prohloubení znalostí z oblasti metodiky a didaktiky se zaměřením na češtinu jako cizí jazyk. Zahrnuje práci s výslovností, řečovými dovednostmi i gramatikou. Studující se doplní nové poznatky z oblasti sociokulturní a z oblasti práce s reáliemi ve výuce. Zaměřujeme se na využití jak klasických metod při výuce češtiny jako cizího jazyka, tak netradičních přístupů. Studující se dále seznámí s evropskou politikou výuky cizích jazyků a současným jazykovým vývojem v češtině. Kurz umožňuje odborně orientovaným studentům získat detailní znalosti a kompetence také z oblasti praktické aplikace akademických poznatků. Učitelům cizích jazyků umožňuje využít dosavadní kvalifikaci a praxi a přenést ji na češtinu jako cizí jazyk.
V příslušných seminářích se kurz zaměřuje také na podporu inkluze dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem do běžné školní výuky. Učitelům škol umožňuje orientovat se v možnostech podpory žáků s odlišným mateřským jazykem a pomáhá jim začleňovat tyto žáky do kolektivu i do výuky.

Lokace

Praha

Výsledky učení

Studující jsou schopni
• charakterizovat základní metody výuky jazyků
• popsat strukturně český jazyk
• pojmenovat fonetické aspekty češtiny
• vyjmenovat a seřadit základní kroky plánu lekce
• určit typické chyby v projevu cizince
• pracovat se studenty různých jazykových pozadí
• odlišit přípravu lekce pro děti a pro mládež a dospělé

Studující jsou schopni
• identifikovat mezi známými výukovými metodami takové, které nejlépe vyhovují cílům jeho žáků/studentů
• vytvořit plán lekce dle učebnice a sylabu
• realizovat lekci češtiny jako cizího / druhého jazyka
• orientovat se v novinkách k oboru výuky češtiny jako cizího jazyka, posoudit je a využívat relevantní z nich
• využít různé přístupy k výkladu gramatiky
• zařadit do výuky základní práci s výslovností

Studující jsou schopni
• vést výuku pod dohledem metodika
• konstruovat plán lekce včetně zapojení moderních technologií
• obohatit základní výuku funkčním zapojením her a interaktivních zadání
• aktivně rozvíjet dynamiku ve skupině
• motivovat žáky/studenty k dalšímu učení prostřednictvím různorodé práce s chybou
• ovládat didaktické dovednosti k úpravě či rozvíjení výukových podkladů pro čtení či poslech
• zapojovat dovednost mluvení do výuky začátečníků
• uchopit gramatické jevy češtiny adekvátně úrovni a potřebám svých žáků/studentů
• sestavit koherentní sylabus kurzu, vytvořit navazující výukové lekce, naplánovat a navrhnout vlastní výukový materiál s funkčními didaktickými prvky, ověřit je v praxi a na jejím základě je revidovat
• zhodnotit výkony studujících a evaluovat je podle standardizace jazykového testování

Kontakt pro uchazeče

moc@ujop.cuni.cz