Semestrální metodický kurz k výuce češtiny jako cizího jazyka (on-line kurz)
Ústav jazykové a odborné přípravy
Délka studia
75 hodin
Typ programu
programy s mikrocertifikátem
Forma účasti
Jazyk
čeština
Poplatek
12000 Kč
Anotace
Základním cílem Semestrálního metodického kurzu k výuce češtiny jako cizího jazyka (on-line) je představit specifika výuky češtiny jako cizího jazyka. Kurz je zaměřen na prohloubení znalostí z oblasti metodiky a didaktiky se zaměřením na češtinu jako cizí jazyk. Zahrnuje práci s výslovností, řečovými dovednostmi i gramatikou. Studující se doplní nové poznatky z oblasti sociokulturní a z oblasti práce s reáliemi ve výuce. Zaměřujeme se na využití jak klasických metod při výuce češtiny jako cizího jazyka, tak netradičních přístupů. Studující se dále seznámí s evropskou politikou výuky cizích jazyků a současným jazykovým vývojem v češtině.
Výsledky učení
Studující jsou schopni
• charakterizovat základní metody výuky jazyků
• popsat strukturně český jazyk
• pojmenovat fonetické aspekty češtiny
• vyjmenovat a seřadit základní kroky plánu lekce
• pracovat se studenty různých jazykových pozadí
Studující jsou schopni
• identifikovat mezi známými výukovými metodami takové, které nejlépe vyhovují cílům jeho žáků/studentů
• vytvořit plán lekce dle učebnice a sylabu
• realizovat lekci češtiny jako cizího / druhého jazyka
• orientovat se v novinkách k oboru výuky češtiny jako cizího jazyka, posoudit je a využívat relevantní z nich
• využít různé přístupy k výkladu gramatiky
• zařadit do výuky základní práci s výslovností
Studující jsou schopni
• vést výuku pod dohledem metodika
• konstruovat plán lekce včetně zapojení moderních technologií
• obohatit základní výuku funkčním zapojením her a interaktivních zadání
• aktivně rozvíjet dynamiku ve skupině
• motivovat žáky/studenty k dalšímu učení prostřednictvím různorodé práce s chybou
• ovládat didaktické dovednosti k úpravě či rozvíjení výukových podkladů pro čtení či poslech
• zapojovat dovednost mluvení do výuky začátečníků
• uchopit gramatické jevy češtiny adekvátně úrovni a potřebám svých žáků/studentů