Kombinované studium
Antropocén: současný svět v transdisciplinární perspektivě
Centrum pro teoretická studia
Délka studia
202 hodin
Typ programu
programy s mikrocertifikátem
Forma účasti
kombinovaná
Jazyk
čeština
Poplatek
5000 Kč
Uzávěrka přihlášek
30. 4. 2025
Anotace
V době antropocénu začínají vědci studovat svět novým způsobem, ve kterém si nevystačíme s tradičním dělením na přírodní a společenské vědy ani s distinkcí mezi akademickými a mimo-akademickými formami poznání. Antropocenní jevy jsou složité, dynamicky proměnlivé a často neintuitivně vzájemně provázané – chceme-li porozumět současnosti, je klíčové umět se dívat na skutečnosti kolem nás z různých perspektiv. V průběhu studia mikrocertifikátu se dozvíte, jak efektivně studovat a interpretovat současný svět mezioborovým i nadoborovým (transdisciplinárním) způsobem: naučíte se, jak vystupovat za hranice vlastní odbornosti, komunikovat napříč disciplínami a lépe reagovat na komplikované – ekologické, společenské i identitární – výzvy současnosti. Kurz kombinuje distanční výuku s intenzivní týdenní letní školou na místě.
Výsledky učení
Absolventi mikrocertifikátu umí definovat pojem antropocénu a jeho teoretické uchopení v přírodních i humanitních vědách, rozumí principům mezioborového i transdisciplinárního výzkumu. Mají znalosti o ochraně i tvorbě přírodního a kulturního dědictví, o městské krajině a problematice biodiverzity v antropocénu i o studiu přírody z perspektiv ekonomie, geologie, sociálních věd, antropologie, historie a filozofie. Absolventi dokážou popsat proces tvorby dat v přírodních i humanitních vědách a mají základní zkušenost se sběrem dat v terénu. Rozvinuli své schopnosti v oblastech přípravy společného projektu, interpretace textů a kritického myšlení. Absolventi mají kompetence pro zapojení do mezioborové a nadoborové diskuse. Jsou schopni aplikovat komplexní přístup k problémům současného světa v oblastech ochrany životního prostředí a kulturního dědictví, vzdělávání, přípravy a realizace akademických i veřejných projektů různého typu i při dalším studiu.